Zonder apparatuur geen beeld op het doek. De techniek dus, die moet optimaal zijn. Deze is de afgelopen jaren sterk veranderd in het bioscoop/filmhuis wereldje. We startten in het City theater met film op 35mm.
Het was letterlijk handwerk om de filmaktes aan elkaar te plakken en om de apparatuur up-to-date te houden. In de cabine van het City theater stonden twee Philips FP4 35mm projectoren. Oudjes maar nog goed om mee te projecteren. Afhankelijk van het filmformaat (widescreen of scoop) moest de lens worden verwisseld.
Ons begin
In de beginjaren zorgde het City theater voor de techniek. In januari 2003 stopte men daarmee en moesten we het zelf gaan doen. Jac en Anja zorgden voor de boekingen en de montage van de film en Frans Schüller demonteerde de film en onderhield de projector. De eerste film die we zelf moesten monteren was 'The Goddess of 1967' die bestond uit 6 aktes. Dat deden we telkens op zaterdag, een paar dagen voor de vertoning.
De technische cabine was dan natuurlijk niet verwarmd en moesten we in de winterperiode onze jassen aanhouden en brachten we ook een kacheltje mee want zo´n voorbereiding vergde, zeker in het begin wel enkele uren. We legden de film ook al in de projector en zorgden dat de goede lens was gemonteerd.
35mm
De 35mm film werd door het filmtransport in de nacht aangeleverd in het voorportaal van cafe De Beurs. De film kwam van een ander filmtheater en moest nadat wij die hadden vertoond weer naar het volgende filmtheater. Het was een doos waar alle akten in zaten en soms twee dozen als de film uit meer dan 6 akten bestond. Het was een hele toer om die zware dozen naar de cabine te brengen. De trap van de foyer naar de cabine was steil en smal. Na vertoning moesten we de film weer demonteren en de goede akten in de goede doos doen. We hebben 1 keer meegemaakt dat er een akte niet in de goede doos was geplaatst bij het vorige filmtheater. Daar kom je pas tijdens projectie achter, en dat is even schrikken. Dat gebeurde op 5 februari 2002 bij 'Der Krieger und die Kaiserin' van regisseur Tom Tykwer. Omdat we de film goed kenden werd direct ingegrepen en gaf Jac uitleg aan het publiek dat er een akte was verwisseld. Het is natuurlijk raar dat in de film iemand uit het ziekenhuis komt terwijl je 20 minuten later pas ziet hoe dat is gekomen. Het publiek nam het heel sportief op.
We hielden een technisch logboek bij met gegevens over de film. Bij het monteren van de film hielden we ook telkens enkele frames van de film over die in het logboek werden geplakt. De eerste frames waren meestal erg beschadigd en zaten ook vol met plakband. Het logboek werd door Anja netjes bijgehouden.
Nieuwe drager
35mm film, het materiaal waar vanaf de pionierstijd van de film de meeste films op werden geschoten, is sinds 2012 vervangen door digitale bestanden. Dat wil zeggen dat we geen films meer konden ontvangen op 35mm en we dus over moesten gaan op DVD/Blu-ray vertoning.
Vanaf dat moment projecteerden we de films in het City theater met een beamer. De eerste professionele beamer werd door Peter en Jac gehaald bij een leverancier in België, want we wilden zien hoe de projectie-kwaliteit was voordat we overgingen tot koop. Het enige nadeel van projecteren met een beamer was dat we geen recente films konden programmeren en dat was jammer. Maar we moesten door.
We merkten dat ons publiek daar niet echt moeite mee had. We hebben dus vanaf 2012 tot eind 2018 in het City theater geprojecteerd met DVD/Blu-ray. De beamer konden we ook gebruiken om films te vertonen in de kleine zalen van ’t Spectrum, Het Gasthuis en tijdens OPEN DOEK. Dat laatste was ook niet verkeerd want nu spaarden we veel geld uit omdat we geen apparatuur hoefden te huren.
DCP
Na onze overstap van het City theater naar de nieuwe podiumzaal van ‘t Spectrum maakten we een hele stap vooruit in kwaliteit. We hadden enkele bezoeken afgelegd naar andere filmhuizen om informatie in te winnen over de nieuwe DCP projectie.
Zo bezochten we de Pul in Uden en De Blauwe Kei in Veghel. Het is vermeldenswaardig dat Jac jaren gelobbyd heeft bij de politiek om een DCP projectie gedaan te krijgen voor de nieuwe podiumaccommodatie, en dat is gelukt mede door inzet van anderen. Daardoor kunnen we weer recente films programmeren in onze hoofdlocatie de podiumzaal van ‘t Spectrum. DCP projectie is nu standaard in alle bioscopen en filmhuizen.
En dit is het geworden een BARCO 2k DCP projector. Daar kunnen we voorlopig vele jaren mee vooruit.