Filmtitel | Kadosh |
---|---|
Regisseur | Amos Gitaï |
Datum | 25-04-2006 |
Locatie | Rood-wit 't Spectrum |
Waardering | 0,00 |
Opmerking | Wereldcinema |
Verslag | In Kadosh duikt Gitaï (regie) letterlijk onder in een bepaalde wijk van Jeruzalem en schildert een claustrofobisch portret van twee zussen en hun mannen. Gitaï brengt de tijd bijna tot stilstand middels minutenlange shots. De kaders van de interieurshots laten mensen nauwelijks in hun volle lengte zien. Alleen als iemand buiten loopt zien we mensen van hoofd tot teen gefilmd. Het toppunt van benauwenis voel je wanneer je gedwongen wordt toeschouwer te zijn van de huwelijksnacht van een van de hoofdfiguren in de film, Rivka. De mechanische bestijging door haar man staat in schril contrast tot het ingetogen en erotische geladen liefdesspel van haar zus Malka met haar man. Gitaï heeft een observerende manier van filmen toegepast "de camera is getuigen van al de verwarring" (KFA Filmbeschouwing) Het publiek was opvallend stil en dat gaf een bepaalde sfeer merkte een bezoeker op. Daarnaast werd er veel gepraat over de inhoud van de film (de positie van de vrouw in een orthodox-joodse gemeenschap) en de manier van filmen. Het bleek dat niet iedereen de film op dezelfde manier had ervaren. En dat scherpt de gedachte weer, prima. Wat ik zo kon opmaken werd de film als goed gewaardeerd. |